Reklameartikler som en del af din markedsføring

I mange virksomheder har reklameartikler ikke en naturlig plads i marketingbudgettet, og der bliver ikke altid allokeret penge til det, når budgetterne lægges fast en gang om året. Reklameartikler bliver ofte derfor heller ikke tænkt ind som et element i kampagner, og ofte er det noget, som man bare bestiller uden at tænke nærmere over de enkelte detaljer, udformning eller selve finishen. Reklameartikler kan, hvis det bliver brugt rigtigt, virkelig støtte op om jeres brand eller være med til at understrege nogle markante fordele, der er ved jeres produkt. Brugt rigtigt kan reklameartikler tilføre jeres brand lige det, som jeres konkurrenter ikke har. Dette kan være medvirkende til, at I ligger i top of mind af forbrugeren, og at det er jer, som forbrugeren vælger, den dag vedkommende har brug for det produkt, som I sælger.

Fordele ved reklameartikler

Reklameartikler og merchandise har mange fordele. Helt generelt kan det være medvirkende til at skabe synlighed i gadebilledet og overfor målgruppen. Forestil dig fx den effekt, det kan have, hvis forbrugeren eksponeres for jeres bannerreklamer på forskellige sider på internettet, og pludselig – helt tilfældigt – også ser det samme budskab eller logo i den virkelige verden hjemme hos en ven, på kontoret eller i supermarkedet. Brugeren af jeres reklameartikel vil automatisk fremstå som en ambassadør for jeres brand eller produkt, i kraft af at denne åbenlyst viser sig frem med jeres produkt. Dette er uvurderligt, da jeres reklame pludselig bliver ”mere spiselig” i og med, at det ikke er noget, som I decideret skubber ud til folk.

Det skal passe til formålet

Reklameartikler er mere end bare keyhangers med tryk eller nøgleringe med logo. Der er uendelige kombinationsmuligheder, og hvis man er blot lidt kreativ, kan man finde et produkt, som passer bedre til ens brand. Fx kan du give oplukkere til bartendere, hobbyknive eller tommestokke til håndværkere eller gratis halskraver til frisører. Dette er i øvrigt et vigtigt element i hele processen: sørg for at bruge en genstand, som din målgruppe vil bruge, da omkostningerne ellers kan vise sig at være spildte. For hvem vil betale for en reklameting, der blot ender i en tilfældig skuffe hjemme ved modtageren?

Et andet element i tilpasningen er, at man nødvendigvis må kredse om detaljerne, hvis man vil have det bedste ud af produktet. Tag fx en keyhanger. Dens funktion er at bære enten et kort eller et sæt nøgler omkring halsen, men hvis man ikke kan få sine nøgler fra igen på en nem måde, når man skal bruge dem, så stopper bæreren ret hurtigt med at klipse sine nøgler fast til sin nøglesnor. Dette kan man komme udenom ved at inkludere en plastikklips nederst på nøglesnoren, så man blot kan klipse sine nøgler af på en nem måde, når de skal bruges, og efterfølgende klipse dem på igen, når man er færdig. Dette giver utvivlsomt en øget funktionalitet, en højere brugsværdi og, sidst men ikke mindst, en større opfattet værdi hos modtageren.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.