Siden virksomheder aktivt begyndte at bruge markedsføre deres produkter, har der fandtes en form for reklameartikler, hvis primære fordele var at skabe synlighed og brandassociationer. Der findes uanede muligheder inden for reklameartikler, og bogstaveligt talt tusindvis af forskellige ting, som man kan give til ens målgruppe, så ens budskab spredes. Selvom der er flere tusinde typer af reklameartikler, så er fællestrækkene for en effektiv reklameartikel, dog langt hen ad vejen den samme. Først og fremmest skal det være noget, som modtageren vil bruge og eventuelt dele med venner og kollegaer. Dernæst skal der være en værdi i det for virksomheden. Et logo eller budskab skal derfor være synligt, hvis reklameartiklen ikke er udformet, så den automatisk associeres med virksomheden. Ved reklameartikler ligger værdien i mængden, og prisen per stk. skal derfor være overkommelig, så der kan blive uddelt rigtig mange. Reklameartikler kan bruges ved flere forskellige lejligheder. I dette indlæg kigger vi på nogle af de mest gængse.
Events
De bedste events er dem hvor modtageren får noget med hjem. Det kan være en oplevelse, ny viden, lidt godt til ganen eller en fysisk genstand, som deltageren kan bruge i sin hverdag. Fordelene ved at give deltageren en ting med hjem fra et ellers succesfuldt arrangement er mange. Først og fremmest kan virksomheden, der er eventarrangør, selv præge eventet i den retning, som virksomheden ønsker. Virksomheden kan påvirke deltageren og vække de følelser i virksomheden, som den ønsker. Eventet associeres imidlertid automatisk med brandet, og jo bedre et event virker, desto stærkere vil virksomhedens brand blive opfattet. En reklameartikel der er i tråd med både virksomhedens brand og arrangmentets ånd forstærker denne følelse.
Hos Creatrix er vi – uden at prale – rigtig gode til at lave reklameartikler, der er tilpassede individuelle events. Vi er kreative, når det kommer til udformningen, og kvalitetsorienterede når vi går i produktionen.
Sponsorater
Som virksomhed er sponsorater uhyre effektivt til at skabe associationer. Jeg nævner i flæng, Red Bull der sponsorerer ekstremsport, Carlsberg der er sponsor for Liverpool FC, Nike der er gået sammen med vor tids største fodboldikon Christiano Ronaldo og Tuborg, der ”gør noget ved musikken” på Roskilde Festival. Med et sponsorat kan en virksomhed altså hægte sig på en allerede eksisterende følelse, og associere sig selv med denne. En reklameartikel for virksomheden, der uddeles til et sportsararrangement, eller måske endnu bedre, en reklameartikel for virksomheden der er co-brandet med den sponsorerede, har derfor en stor værdi, når det kommer til at vække følelser og associationer hos modtageren.
Messer
Messedeltagelse er en effektiv platform at møde potentielle kunder og få flere leads. For innovative virksomheder er det et oplagt sted at fremvise nye produkter, da messer foruden gæster også tiltrækker journalister fra både branchespecifikke og landsdækkende medier. Ved messedeltagelse bør man som virksomhed have en klar strategi for, hvordan man tiltrækker gæsterne til ens stand, hvordan man sikrer sig deres interesse og hvordan man følger op på leadet efterfølgende. Her er reklameartikler en oplagt mulighed for at gøre alle tre ting på en gang. Mennesker elsker en lille erkendtlighed og en reklameartikel gør, at man som virksomhed er i ”top of mind” på forbrugeren lang tid nok til at emnet kan behandles af virksomhedens sælgere.
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.